Skyhall, deel een…

Renovatie draagstructuur dak gestart

De spectaculaire renovatie van het dak van de Skyhall op Brussels Airport is van start gegaan. Na maanden ingenieurswerk en voorbereiding van de draagspanten in het atelier was het eindelijk zo ver: het eerste deel van het 50 ton wegende spant werd omhoog gehesen met een 700-tonskraan.

De versteviging van de dakstructuur kadert in een globale renovatie van de voormalige transithal. Het originele ontwerp is van de hand van de architecten Maxime Brunfaut, Géo Bontinck en Joseph Moutschen, die in het kader van de Wereldtentoonstelling 1958 de opdracht toevertrouwd kregen om een volledig nieuwe luchthaven-infrastructuur te ontwerpen.

De bouw van de transithal was in de jaren ’50 een technische stunt: een ruimte van 100 meter lang, 55 meter breed en 18 meter hoog werd overspannen met een boogvormige dakstructuur, volledig in aluminium. De overspanning van 55 meter wordt per dragende spant slechts op één punt ondersteund door een A-vormige kolom, en kraagt aan één zijde wel 37 meter uit. Aan de andere zijde wordt de structuur in evenwicht gehouden door een stalen trekker. De gevels onder dit spectaculaire dak zijn integraal beglaasd om het zwevende karakter van het dak te beklemtonen.

Gezien de huidige dakstructuur geen bijkomende lasten kon opnemen, was een structurele ingreep nodig om te voldoen aan de huidige normen (extra isolatie, extra ventilatie). De ingenieurs van Brussels Airport Company hebben een eigen out-of-the-box oplossing gevonden voor de renovatie zodat het zwevende karakter en de iconische look van de Sky hall bewaard kon blijven.Ingenieursbureau Arcade werkte in samenwerking met Stramien de nieuwe draagstructuur uit, die zich volledig integreert in het bestaande stabiliteitsconcept. De nieuwe uitkragende stalen vakwerkliggers worden ingewerkt binnen de ruimte van het bestaande dak. De hoofddragers van de nieuwe dakstructuur worden tussen de bestaande uitkragende vakwerkliggers geplaatst, om zo de nieuwe dakopbouw te kunnen opvangen.

Deze nieuwe dakstructuur laat toe om het bestaande dak en plafond te kunnen behouden met een minimale visuele impact van de ingrepen. De bestaande A-vormige spantbenen worden verstevigd om de nieuwe dakstructuur te kunnen dragen.