Veerkrachtige buurttuinen

De Sint-Elisabethwijk in Sint-Niklaas heeft nood aan een totaalvisie op het openbaar domein. Het is een opdracht die de disciplines communicatie, stedenbouw en publieke ruimte integreert en waarvoor onze expertise in mobiliteit én participatie sterk aan bod kan komen.

Dit pilootproject creëert kansen op gebied van klimaatadaptatie zoals correcte waterhuishouding, aantrekkelijke groenvoorziening, stadskoeling, correcte mobiliteit (wijkcirculatie, parkeernormen, STOP-principe…) en laagdrempelige participatie met bewoners van diverse culturen en leeftijden. Het proces en de herinrichting kan als model dienen voor de (her)ontwikkeling van andere plekken in de stad.

We zien dit project als een kans om de wijk nieuw leven in te blazen door de creatie van twee nieuwe groene pleinen die plaats bieden aan ontmoeting, spel en ontspanning. In een verdere stap zouden we de straten kunnen laten evolueren naar groene leef- of zelfs tuinstraten die beide groenpolen met elkaar verbinden.

Om die evolutie mogelijk te maken moeten we er de ruimte voor creëren in de dicht bebouwde wijk. We bekijken de weginfrastructuur op een kritische manier waarbij een lussensysteem, dat sluipverkeer tegengaat, een rijbaan vrijmaakt en parkeren naar het nodige minimum wordt herleid en zoveel mogelijk wordt gecentreerd. De bereidheid van buurtbewoners om op een andere manier hun wagen te parkeren en gebruiken is cruciaal voor het realiseren van de andere doelstellingen van dit project, nl. een publiek domein dat ruimte biedt voor groen, ontmoeting en ontspanning. 

We kijken voor onze visie-oefening naar de volledige wijk, niet en­kel naar de twee pleinen die in het schetsontwerp vervat zitten. In de geest van de beweegvriendelijke stad willen we korte verplaatsingen met de fiets en te voet stimuleren. Hierbij ligt onze focus voor het ontwerp op twee bijzon­dere doelgroepen: kinderen en mensen met een beperkte mobiliteit. Het is zo dat als een ruimte voor deze doelgroepen geschikt is, ze voor alle gebruikers geschikt is (inclusive design). De bushalte op het Koningin Elisabethplein vormen we om tot mobipunt en vormt het toekomstig hart van de wijk.