Skyhall in een nieuw kleedje

Zopas opende de vernieuwde Skyhall op Brussels Airport haar deuren. Dit pareltje van Belgische modernistische architectuur werd door Stramien volledig gerenoveerd, met respect voor haar oorspronkelijke uitstraling en structuur.

Het originele ontwerp is van de hand van de architecten Maxime Brunfaut, Geo Bontinck en Joseph Moutschen, die in het kader van de Wereldtentoonstelling 1958 de opdracht toevertrouwd kregen om een volledig nieuwe luchthaven-infrastructuur te ontwerpen.

Een aantal technische aspecten zorgde ervoor dat de Skyhall vandaag niet meer beantwoordde aan de huidige normen en comforteisen van een luchthaven, en het gebouw raakte dan ook in onbruik. Een drietal jaren geleden werd beslist de transithall, die toch maar stond te verkommeren, nieuw leven in te blazen. Na een herbestemmingsonderzoek leek een nieuwe invulling als evenementenhal de meest logische herbestemming, omdat op die manier de eigenheid van het gebouw kon gerespecteerd worden, en de Skyhall in haar ruimtelijke glorie hersteld.

Technische stunt

Stramien tekende, samen met ingenieursbureau Arcade, in een eerste fase voor de complexe renovatie van het ‘zwevende’ dak en de façade. De technische ontwerpoplossingen zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen.

De bouw van de transithal was in de jaren ’50 een technische stunt: een ruimte van 100 meter lang, 55 meter breed en 18 meter hoog werd overspannen met een boogvormige dakstructuur, volledig in aluminium.

Gezien de oorspronkelijke dakstructuur geen bijkomende lasten kon opnemen, was een structurele ingreep nodig om te voldoen aan de huidige normen (extra isolatie, extra ventilatie). De ingenieurs van Brussels Airport Company bedachten een eigen out-of-the-box oplossing voor de renovatie, zodat het zwevende karakter en de iconische look van de Skyhall bewaard kon blijven. Ingenieursbureau Arcade werkte in samenwerking met Stramien de nieuwe draagstructuur uit, die zich volledig integreert in het bestaande stabiliteitsconcept.

Renovatie van de gevels naar het origineel beeld

Voor het herstel van de gevels werd de oorspronkelijke toestand zo sterk mogelijk benaderd. Het visueel vrijmaken van de dakstructuur stond hierbij centraal. Het iconische beeld van het “zwevende” dak werd in ere hersteld.

Volledige facelift

Op architecturaal vlak lag de grote uitdaging van de renovatie erin om zo vele mogelijk elementen terug in hun oorspronkelijke staat te herstellen, en de ruimtelijke beleving van weleer in al haar glorie terug te brengen. De vroegere ruimtelijke verbindingen werden waar mogelijk opnieuw gevormd. De Skyhall was vroeger een ‘dak’ tussen drie gebouwen, en dit is opnieuw zichtbaar.

Het resultaat van de doorgedreven renovatie is een technisch hoogstandje, met respect voor het origineel.

De Skyhall van Brussels Airport heeft zichzelf heruitgevonden en is klaar voor de toekomst!