28 gemeenten die na meer dan vier jaar samenwerken het plan unaniem goedkeuren … dat toont ambitie!
Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners (Vlaamse en provinciale diensten en de intercommunale IOK) een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor het hele gebied. In een consortium met verschillende studiebureaus neemt Stramien de ruimtelijke studie, de projectleiding en het participatieve luik met schepenen en ambtenaren voor zijn rekening, met eind 2023 een unanieme goedkeuring van het eindresultaat.
De Kempen staan voor stevige uitdagingen op het gebied van leefkwaliteit en duurzaamheid. Mobiliteit is hier één van de knellende thema’s. Als er niets wijzigt aan het beleid stevent de regio af op een gebied waar de gemotoriseerd verkeer domineert. De verkeersproblemen worden nog structureler dan vandaag, de ruimtevraag van de auto blijft toenemen en het wordt praktisch onmogelijk om een vlot, betaalbaar en efficiënt openbaar vervoersnetwerk te realiseren.
De openbare ruimte lijdt, zoveel is duidelijk. Stramien zet steeds in op de koppeling tussen mobiliteit en ruimtelijke ordening. Dit zorgt ervoor dat er in de toekomst nog voldoende ruimte is om op duurzame en kwaliteitsvolle manier te wonen, te leven en zich te verplaatsen. We creëren leefbare kernen en mobiliteitskamers, zetten volop in op duurzame verplaatsingen en investeren in de fiets. Ook het openbaar vervoersnet wordt versterkt. Steden en dorpen worden verdicht zonder hun eigenheid en karakter te verliezen. De opmaak van wijkcirculatieplannen en het ontvlechten van netwerken zorgen voor een gezonde(re) en aangename leefomgeving voor iedereen.
Het beleidsplan dient als kompas voor de gemeenten; het geeft richting aan onze huidige en toekomstige (verplaatsings)activiteiten om zo de kostbare ruimte maximaal duurzaam te benutten. Zo werken we samen aan een modal split van 60/40, een daling van het aantal voertuigkilometers, een betere verkeersleefbaarheid en een regio zonder verkeersdoden.
Aan dit beleidsplan is veel studiewerk vooraf gegaan. Stramien nam het ruimtelijke luik voor zijn rekening. Dit verhaal is aanvullend aan het mobiliteitsluik en legt andere kansen en knelpunten bloot; cruciaal om mee te nemen in het volledige beleidsplan.
Verder nam Stramien de rollen op van de projectleiding en procesbegeleiding. We leidden de vergaderingen met het college, de ambtenaren en schepenen in goede banen. We inspireerden en prikkelden tijdens deze vergaderingen met nieuwe ideeën. Onenigheden werkten we weg met behulp van participatieve inspraakmethodes om ervoor te zorgen dat alle (28) neuzen in dezelfde richting stonden aan het einde van het traject en het beleidsplan unaniem werd goedgekeurd.